Правило
чтения молебных канонов
мирянами
 

По обычнем начале[1] мiрянин глаголет: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.[2] Аминь.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас (трижды, с поклонами).

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи помилуй (трижды). Слава[3], и ныне[4].

Отче наш, Иже еси на небесех. Да святится имя Твое. Да приидет царствие Твое. Да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим, и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.[5]

Аминь.

Господи помилуй (12). Слава, и ныне.

Приидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу (поклон).

Приидите, поклонимся и припадем к Самому Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).

Псалом 142.

Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей и не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю живот мой, посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, в творениих руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля, безводная Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой. Не отврати лица Твоего от мене и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, Господи, яко на Тя уповах. Скажи мне, Господи, путь Твой, воньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Имене ради Твоего, Господи, живиши мя, правдою Твоею изведеши из печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя и погубиши вся, стужающие души моей, яко аз раб Твой есмь.

Слава, и ныне. Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже (трижды, с поклонами).

Господи помилуй (12)[6]. Слава, и ныне.

Бог Господь и явися нам, благословен грядый во имя Господне.[7]

Исповедуйтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его.

Обышедше обыдоша мя и именем Господним противляхся им.

Не умру, но жив буду и повем дела Господня.

Камень, Егоже небрегоша зиждущии, Сей бысть во главу угла, от Господа бысть Сей и есть дивен во очесех наших (и к каждому стиху припеваем: Бог Господь:).

Таже, тропарь празднику, коему изволиши пети, глаголи дважды, Слава, и ныне: паки той же.

Аще ли единому святому поеши[8], то тропарь святому дважды. Слава, и ныне: Богородичен воскресен, по гласу тропаря святаго.

Псалом 50. Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззакония моя аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших, и лукавая пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши, внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твой. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен, сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас. Аминь.

Посем канон ему же изволиши, празднику или святому.[9]

Ирмосы не поем[10], а сразу читаем тропари, перед каждым тропарем припев канона. К предпоследнему тропарю припев: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, к последнему: И ныне и присно и во веки веков, аминь.

По 3-й песни катавасия[11] и поклон, посем: Господи помилуй (трижды, с поклонами).

Посем седален, Слава, другой седален, если есть, И ныне, Богородичен.

По 6-й песни та же катавасия, Господи, помилуй, 3-жды, Слава, и ныне.

Посем кондак [и икос, если есть].

По 9-й песни поем Достойно есть: или задостойник сей, на глас 8:

Владычице, приими молитву раб Своих и избави нас от всякия нужды и печали. Ты еси, Богородице, оружие наше и стена. Ты еси Заступнице, и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши ны от враг наших, возвеличим Тя вси, Пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, Юже осени Дух Пресвятый. (поклон до земли).

В великие же праздники Христовы и Богородичны вместо задостойника поем ирмос 9‑й песни канона праздника[12].

Посем, Трисвятое и по Отче наш: (молитвы от Святый Боже: до Отче наш: и молитвы Иисусовой включительно.)

Тропарь празднику. Слава, и ныне, кондак ему же.

Аще ли канон святому, то прежде тропарь святому. Слава, кондак ему же (ищи по 6-й песни). И ныне, Богородичен воскресный, по гласу тропаря.

Посем, Господи помилуй (40) . Слава, и ныне.

Приложи и молитву святому, если есть.

По сем:

Честнейшую херувим и Славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова Рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Слава, и ныне. Господи помилуй (трижды), Господи благослови (с поклонами),  и отпуст: Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, и святаго (имя рек, имуже канон пелся), и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец.

Аминь.

И по отпусте молимся о здравии и о спасении,  глаголя трижды:

Милостиве Господи, спаси и помилуй рабы Твоя (имена их), [поклон]

избави их от всякия скорби, гнева и нужды, [поклон]

от всякия болезни, душевныя и телесныя, [поклон]

прости им всякое согрешение, вольное и невольное, [поклон]

и душам нашим полезная сотвори. [поклон]

 

Приложение

О чтении молебных канонов

Перед началом и по окончании любого молитвословия рекомендуется совершить следующие поклоны:

Боже, милостив буди мне грешному.  [поклон]

Создавый мя, Господи, помилуй мя.  [поклон]

Без числа согреших, Господи, помилуй и прости мя, грешнаго.  [поклон]

Достойно есть, яко воистинну, блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим, и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова Рождшую, сущую Богородицу Тя величаем. [поклон земной]

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу  [поклон]

И ныне и присно и во веки веков. Аминь. [поклон]

Господи, помилуй [трижды]. Господи, благослови.  [поклон]

Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, силою Честнаго и Животворящаго Креста, и святаго Ангела моего хранителя, и всех ради святых, помилуй и спаси мя, грешнаго* , яко Благ и Человеколюбец. Аминь.

Или хотя бы первые три из них.

Молитвенное последование перед каноном включает в себя два псалма – 142 и 50. Если они не приведены  в тексте молебна, их следует взять из Псалтири.

Каноном называется молитвенное последование в честь праздника или святого, состоящее из 9 песен, написанных по образу т.н. «пророческих песен» или «песен Священного Писания». Фактически в каноне 8 песней, т.к. вторая поется только в особых случаях (обычно в Великий пост). Каждая песнь состоит из ирмоса и тропарей. Ирмос – это первая строфа песни, задающая музыкальный тон для всех остальных (в древности все каноны пелись), а также связывающая канон по смыслу с соответствующей пророческой песнью. Однако на молебне ирмос читать не обязательно, поэтому иногда он приводится сокращенно – только начальные слова. Тропари – все последующие строфы песни. Обычно их бывает 4-5, хотя в некоторых случаях может быть и больше. Перед каждым тропарем читается припев (запев), соответствующий данному канону (обычно указан в начале канона). Если запев не указан, читаем припевы по следующему правилу: к праздничным канонам Господу: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. К молебным канонам Господу: Милостиве Господи, услыши молитвы раб Твоих, молящихся Тебе. К канонам Пресвятей Богородице: Пресвятая Богородице, спаси нас. К канонам святым: Святый пророче или мучениче или святителю имя рек, моли Бога о нас. К предпоследнему тропарю песни запев: Слава Отцу и Сыну и Святому Духу (часто сокращенно записывается Слава:). К последнему: И ныне и присно и во веки веков. Аминь. (сокращенно записывается И ныне:).

После 3-й и 6-й песней читается катавасия – песнопение, замыкающее песнь. К канонам Господу: Избави от бед рабы Твоя, Милостиве, яко мы усердно к Тебе прибегаем, Милостивому Избавителю всех Владыце Господу Иисусу. К канонам Пресвятей Богородице: Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко мы по Бозе к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и Предстательству. Призри благосердием, Всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели  души моея болезнь. К канонам святым: Моли Бога о нас, святый имя рек, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.

После катавасии поется трижды Господи, помилуй  (с поклонами) и Слава и ныне.**

(а по  дониконовской практике катавасия читается после каждой песни)

После 3-й песни могут быть седальны – тропари в честь святого, названные так потому, что раньше при исполнении их и следовавших за ними святоотеческих чтений было принято сидеть. Последний седален (как и вообще последний тропарь) посвящен обычно Пресвятей Богородице, и потому называется Богородичен.

После 6-й песни и катавасии следует кондак и иногда икос.

После 9-й песни читается либо Достойно есть: (см. в начальных поклонах), либо сей задостойник: Владычице, приими молитву раб Своих и избави нас от всякия нужды и печали. Ты еси Богородице оружие наше и стена. Ты еси Заступнице, и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши ны от враг наших, возвеличим Тя вси, Пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, Юже осени Дух Пресвятый.

В великие праздники читается задостойник праздника.

После канона вновь читается Трисвятое и по Отче наш:  тропарь и кондак празднику или святому, 40 раз Господи помилуй (заменяющие сугубую ектению, читаемую, когда служит священник), затем может быть молитва святому, и затем обычное окончание с отпустом.

Есть древняя практика после отпуста молиться о здравии (например, тех, о ком пелся молебен), читая трижды с поклонами «Милостиве Господи,  спаси и помилуй...» (см. в тексте). Всего 15 поклонов. При совместном молении старший прочитывает первую часть молитвы и произносит имена,  а остальные хором дочитывают остальное («Избави их от всякия скорби...» и далее до конца.)

По окончании молебна следует положить те же поклоны, что и в начале.

 

 

[1] Обычное начало включает в себя поклоны, полагаемые перед началом любого молитвословия. Подробнее о поклонах смотри в «Приложении».

[2] Данный возглас заменяет священническое «Благословен Бог наш:» при совершении службы мiрянами.

[3] Когда написано «Слава», следует читать: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу».

[4] Когда написано «И ныне», следует читать: «И ныне и присно и во веки веков. Аминь.»

[5] После «Отче наш» священник читает возглас «Яко Твое есть Царство:». При отсутствии священника мiрянам следует читать здесь Иисусову молитву. Надо, впрочем, заметить, что в наше время эта традиция основательно забылась, и по «Отче наш» мiряне обычно не читают возгласа вовсе.

[6] Заменяет Великую ектению, читаемую священником.

[7] «Бог Господь:» и последующие стихи возглашает канонарх или возглавляющий службу а хор поет к каждому стиху «Бог Господь:» на глас последующаго тропаря.

[8] Так как данные пояснения предназначены для начинающих, то здесь приведен самый простой случай, когда читается только один канон. Вообще, на молебне могут петься также два или три канона.

[9] Пояснения к канону смотри в приложении.

[10] Есть впрочем, и другая практика, когда каноны поются с ирмосами. В любом случае, если канонов несколько,  ирмос поется (если поется) только у первого.

[11] Катавасия – краткое песнопение, замыкающее песнь. См. в «Приложении».

[12] Из службы праздника.

* Если молебен совершают  несколько человек, возглавляющий читает эту часть отпуста так: «...святых Ангелов, хранителей наших, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец».

** Вообще, если последующие чтения (например, седальны) разделяются Слава и ныне, то оно читается именно там, а не после «Господи, помилуй». По 6-й же песни Слава и ныне читается сразу после «Господи, помилуй», так как кондак и икос никогда славословием не разделяются.